lørdag 9. juli 2011

Ikke tryn i skogen alene...

Noe av det kjipe med terrengsykling er at det ofte foregår i terrenget, langt fra vei og hjelp i nødens stund.

Thomas F. fikk erfare at det er vondt å sitte i skogen i 2 timer før ambulanse med smertestillende og båre kommer til. Alene i skogen fikk han så vidt ringt et par telefoner før smertene ble for ille etter et ublidt møte med skogsbunnen som satte høyre skulder ut av ledd.


Jeg hastet det jeg kunne til Ødemørk stua hvor smertene tydelig ga behov for mer assisanse enn jeg kunne klare alene. Jeg prøvde å få tak i amulanse og nøkkel til bommen for å få han ut på veien, mens jeg fikk støttet han inn til selve stua.
Pga mye frem og tilbake med hvor ambulansen skulle komme fra (Østfold eller Akershus) og omkjøring på veiene, tok det sin tid. Bommen fikk vi ikke opp før etter at ambulansepersonellet hadde fått han ut med båre. Det viste seg da at ingen legevakter e.l. i nærheten kunne hjelpe han, så etter en lang runde i ambulansen endte han på Legevakten på Lillestrøm og fikk behandling ganske nøyaktig 4 timer etter at han veltet med sykkelen.

Ikke noe morsom opplevelse for Thomas og ikke noe særlig godt skussmål for den akutte helsetjenesten.
God bedring, Thomas!

Ingen kommentarer: